SERWIS: 737 512 502 SKLEP: 512 004 502

Światła dzienne tanie i drogie - co wybrać?


Światła dzienne tanie i drogie - co wybrać?



Ostatnio na rynku pojawiło się bardzo dużo tanich modeli świateł do jazdy w dzień i klienci często pytają czy warto je zakładać.
Nasza firma produkuje i serwisuje produkty oświetleniowe w technologii LED już 10 lat. Światła dzienne LED sprzedajemy i montujemy 6 lat, więc możemy podzielić się bogatą wiedzą na temat dostępnych na rynku świateł dziennych wykonanych w technologii LED.


SZCZELNOŚĆ

Szczelnośc lampy ma bardzo duży wpływ na sprawne działanie elementów elektronicznych. Każdy reflektor samochodowy samochodowy, jeśli nie będzie szczelny zaparowuje w środku. Dla zwykłej żarówki to nie ma znaczenia, ale w przypadku elementów elektronicznych woda powoduje zwarcia i uszkodzenie tych elementów. To jest najczęstszy powód reklamacji tanich świateł LED.
Światła droższe mają nie tylko szczelne obudowy, ale również odpowietrzniki, które zapobiegają zaparowaniu wewnątrz lampy przy zmianach temperatury w nocy i w dzień.
Poniżej przedstawiono odpowietrzniki popularnych modeli świateł.
     


JAKOŚĆ DIOD LED

Na pewno każdy widział kiedyś samochód z mrugającą diodą w światłach dziennych. To jest efekt stosowania diod LED odpadowych drugiego gatunku. Na portalach aukcyjnych jest bardzo dużo diod LED po parę groszy sztuka pochodzacych własnie z tego żródła. Testowaliśmy te diody w duzych ilościach i prawie wszystkie wcześniej czy póżniej zaczynały mrugać i w końcu zgasły zupełnie.
Co ciekawe to nawet w Chinach trudno znaleźć uczciwego producenta diod LED. Wiekszość reklamowanych firm to osoby(oszuści), które kupują diody odpadowe i reklamują się jako producenci. Przekonaliśmy się o tym na własnej skórze.
Od kiedy w naszych produktach stosujemy diody I gatunku bezpośredno od rekomendowanego producenta nie mamy żadnych reklamcji, diody nie mrugają i na nasze produkty możemy dac nawet 4 lata gwarancji.


HOMOLOGACJA

Praktycznie wszystkie światła na rynku mają na kloszu wybitą homologację. Uzyskanie homologacji wymaga przeprowadzenia badań w laboratorium i to musi być wliczone w cenę świateł. Wątpliwe jest że tanie światła mają to wliczone w cenę.
Prawdą jest, że policja może sprawdzić tylko czy jest wybita homologacja, bo nie ma narzędzi i uprawnień do sprawdzania dokumentów w tym temacie. Jednak trzeba mieć świadomość, że w przypadku wypadku sprytny rzeczownawca szybko sprawdzi czy dane światła mają rzeczywiście homologację, a to może mieć wpływ na określenie sprawcy wypadku.


JASNOŚĆ

Światła dzienne w przedziale cenowym 5-40zł są najczęściej oparte na zwykłych diodach superflux(0,06W/sztuka), które nie są wystarczająco jasne. Światła te są widoczne tylko przy zachmurzonym niebie. Aby były dobrze widoczne tak jak fabryczne światła dzienne w obecnie produkownaych samochodach muszą być wyposażone w diody mocniejsze przynajmniej 0,2W/sztuka o podwyższonej jasności. Przy takiej mocy w diodach dobrej klasy możemy uzyskac pożądaną jasność.


ZASILANIE I ZAKŁÓCENIA

Występują 3 rodzaje zasilania diod LED w światłach dziennych.
1. Najtańsze wersje mają tylko diody LED plus 2 lub 3 rezystory i to jest podłączone bezpośrednio do 12V. Czasami jest po drodze przekaźnik. Te światła nie powodują zakłóceń, ponieważ płynie stały prąd, który nie powoduje emisji fal radiowych.
2. W lampach z diodami mocniejszymi pojawiają się proste przetwornice stabilizujące prąd diodek wbudowane w lampy. Jest to bardzo często wadliwe rozwiązanie, bo gdy producent zaoszędził na elementach ograniczających zakłócenia to będziemy słyszeć pracę przetwornicy w radiu.
3. Do zasilania lamp dziennych opartych na diodach mocy 1W najlepszym rozwiązaniem jet stosowanie przetwornicy w zewnętrznym pudełku. Wtedy jest wystarczająco miejsca na dodanie do przetwornicy odpowiednich filtrów przeciwzakłóceniowych.
Warto też zaznaczyć, że przetwornica ma bardzo duży wpływ na żywotność diod LED. Gdy diody podłączymy bezpośrednio do instalacji samochodu to będa reagować na zmiany napięcia w instalacji elektrycznej. Te zminy są dość znaczne i jesli będą chwilowe skoki napięcia to diody się spalą.
Gdy zastosujemy przetwornicę to przez diody płynie cały czas taki sam prąd niezależnie od napięcia zasilania. Wiekszość markowych świateł ma przetwornice pracujące w zakresie 10-30V i diody świaecą tak samo w całym zakresie napięcia.


PODSUMOWANIE

Jeśłi masz stary samochód, który masz zamiar w ciągu paru tygodni sprzedać to można rozważyć montaz tanich ledów. Jest jakaś szansa ze przetrwają krótki okres.
Jeśli chcesz dłużej jeżdzić samochodem lepiej dołozyć trochę i mieć spokój, żeby ponownie ich nie zdjemować i montować.
W przypadku tanich świateł 50% uszkadza się w ciągu pierwszych tygodni uzytkowania. Są modele które wytrzymują nawet kilka miesięcy, jednak prawdopodobieństwo trafienia na taki model jest niewielkie.
Jesli nie mozesz zdecydować się czy zakładać światła dzienne można rozważyć montaż automatycznego włącznika świateł, któy samoczynnie załączy światła mijania po uruchomieniu silnika.

Autor: Andrzej Chamerski
e-mail: lediker@lediker.pl